Tetra Pak bundelt krachten met startups, technologiebedrijven en universiteiten om wereldwijde voedselinnovatie te versnellen

In de aanloop naar Food Safety Day van de Verenigde Naties op 7 juni, kondigt Tetra Pak de samenwerking met verschillende startups, technologiebedrijven en universiteiten aan. Het doel is om onderzoeksprogramma's te versnellen die wereldwijde uitdagingen van voedselsystemen kunnen adresseren. De krachtenbundelingen bieden nieuwe kansen op het gebied van voedselbeschikbaarheid, voedselveiligheid en duurzaamheid.

Volgens de voedsel- en landbouworganisatie UN FAO ziet de wereld er vandaag heel anders uit dan zes jaar geleden. Toen was het doel van de organisatie in eerste instantie om tegen 2030 een einde te maken aan honger, voedselonzekerheid en alle vormen van ondervoeding. De huidige realiteit is dat er onvoldoende vorderingen worden gemaakt om alle mensen toegang te geven tot veilig, voedzaam en voldoende voedsel. In 2020 was die toegang er voor meer dan 2 miljard mensen niet. ​

Laurence Mott, Executive VP Development & Technology bij Tetra Pak:

“Tetra Pak is al heel lang voorstander van het vormen en versterken van banden tussen de academische wereld en de voedingsindustrie. Zo hebben we een aantal langdurige relaties met universiteiten en onderzoeksinstellingen, maar dus ook met disruptieve startups en technologiebedrijven. Dit is meer dan ooit van levensbelang. De uitdagingen van de wereldwijde voedingsindustrie zijn omvangrijk en divers. De enige manier waarop we die het hoofd kunnen bieden, is door onze expertise te bundelen. Ik ben erg blij om de vooruitgang te zien die tot nu toe is gemaakt en wil onze partners daarvoor hartelijk danken."

Om uitdagingen op het vlak van voedsel en duurzaamheid aan te pakken, werkt Tetra Pak samen met partijen in onder meer Frankrijk, de VS, Zweden en Italië om verschillende innovaties in het voedselsysteem te onderzoeken. Zo zijn er diverse ontwikkelingsprogramma's. Die hebben onder meer betrekking op nieuwe voedselcategorieën zoals plantaardig voedsel, maar ook op het gebruik van enzymen die voedselverspilling verminderen en op de ontwikkeling van insecteneiwitten.

Rodrigo Godoi, VP Processing Portfolio Management bij Tetra Pak:

“Om innovatie te bevorderen, moeten we de status-quo uitdagen en onze grenzen blijven verleggen, onder meer door samen te werken met externe partners die nieuwe ideeën en perspectieven aandragen. Bij Tetra Pak verkennen we continu nieuwe concepten, nieuwe ingrediënten en nieuwe productiemethoden die buiten onze kerncompetenties liggen. Zo hebben we meer dan 300 screenings uitgevoerd die hebben geleid tot meer dan 10 nader te onderzoeken pilootprojecten. We moedigen startups aan hun ideeën met ons te delen en om zich aan te sluiten bij cross-sectorale teams om samen de mogelijkheden te onderzoeken. We zijn sterk overtuigd van de toegevoegde waarde van samenwerking met experts op het gebied van voedsel, wetenschap en techniek om nieuwe oplossingen te identificeren en uitdagingen aan te gaan die steeds groter worden door veranderingen in de voedselvoorzieningsketen.”

Dr. Karim Engelmark Cassimjee, CEO van EnginZyme:

"De voedingsindustrie staat voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, met name waar het gaat om productie die zowel efficiënt als duurzaam is. De celvrije bioproductie die we bij EnginZyme hebben ontwikkeld, kan in deze behoefte voorzien met zijn brede toepasbaarheid, lage productiekosten, korte ontwikkelingstijden en voorspelbare schaalbaarheid. Onze samenwerking met Tetra Pak is een prachtige kans, onder meer waar het gaat om het zoeken naar oplossingen die het potentieel van bijproducten zoals zure wei ontsluiten."

Voorbeelden van aangekondigde programma's zijn onder meer die van de Franse innovatieplatforms Paris&Co, Smart Food Paris en Urban Lab, technologiestart-ups EnginZyme, NuCaps en Tebrito en die van toonaangevende onderzoeksuniversiteiten in Italië en Zweden, waaronder de Universiteit van Modena, Reggio Emilia (UNIMORE) en de universiteit van Lund. Meer informatie over deze samenwerkingen en andere Tetra Pak-programma’s is te vinden in deze whitepaper.

Aanvullende noot voor de redactie:

Voorbeelden van samenwerkingen die Tetra Pak is aangegaan:

• In Zweden wordt samengewerkt met startup EnginZyme, waarbij wordt ingezet op het ontsluiten van het potentieel van enzymen die bijproducten terugwinnen en hergebruiken en de kwaliteit verbeteren van producten als veganistische zuivel- en eiwitvervangers, prebiotische zuivelproducten en met natuurlijke zoetstoffen verbeterde vruchtensappen.
  • NuCaps zet in op het creëren van verbeterde, veilige en natuurlijke nieuwe producten die voedingsvoordelen bieden zoals schone labels en het ontbreken van allergenen, conserveringsmiddelen en genetisch gemodificeerde nutraceutische producten.
  • Met startup Tebrito wordt het bevorderen van insectenproteïne onderzocht. Om hoogwaardig insecteneiwit op de markt te brengen zijn meer toepassingskennis en sensorische tests nodig. Tetra Pak en Tebrito voeren samen productproeven uit om dit inzicht op te bouwen en het een realistisch alternatief eiwitingrediënt te maken voor verschillende soorten voedsel- en drankproducten.
  • Er is een samenwerking met de Universiteit van Modena en Reggio Emilia (UNIMORE) in Italië, die onderzoek doen naar AI en mens-machine-interacties.

Sam Jaspers

Persberichten in je mailbox

Over Tetra Pak

Tetra Pak is wereldwijd actief op het gebied van voedselverwerking en verpakkingsoplossingen. We werken nauw samen met onze klanten en leveranciers en bieden veilige, innovatieve en milieuvriendelijke producten die dagelijks voorzien in de behoeften van honderden miljoenen mensen in meer dan 160 landen. Met meer dan 25.000 medewerkers over de hele wereld geloven wij in verantwoordelijk leiderschap in de branche en een duurzame benadering van zaken.

Onze belofte, "PROTECTS WHAT’S GOOD ™", weerspiegelt onze visie om voedsel overal veilig en beschikbaar te maken.

Meer informatie over Tetra Pak is te vinden via www.tetrapak.com