Slimme verpakkingen creëren veelbelovende opportuniteiten voor e-commerce

Tetra Pak Index 2018 benadrukt cruciale rol van slimme verpakkingen voor personaliseren van online winkelervaring

Slimme verpakkingstechnologieën op basis van unieke digitale codes creëren de komende jaren veel nieuwe mogelijkheden voor online en offline verkoop van voeding en dranken. Dankzij deze technologieën wordt een enorme hoeveelheid data beschikbaar voor zowel de consumenten, producenten als retailers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Tetra Pak Index.

Online voedingswinkels kennen een sterke groei, terwijl traditionele winkels zichzelf opnieuw uitvinden. Beide versmelten tot een omnichannel waar consumenten verwachten alles te kunnen kopen wat ze willen, wanneer, waar en hoe ze dat willen, met name dankzij hun smartphones. “Verpakkingen zullen een belangrijke factor zijn om in te spelen op de trends waaraan online voedingswinkels hun groei te danken hebben”, zegt Tetra Pak.

De Tetra Pak Index 2018 belicht de vier belangrijkste trends in online winkelen:

Gemak: dit is het belangrijkste criterium voor consumenten die online winkelen en die wegens tijdsgebrek nieuwe manieren zoeken om hun leven te vergemakkelijken. Tot de belangrijkste mogelijkheden behoren vereenvoudigde productaanvulling, spraakbesturing en praktische verpakking.

Duurzaamheid: de spanningen rond kunststof en de bewustwording van het belang van de kringloopeconomie zullen blijven toenemen en recyclage zal nog belangrijker worden. Tegenwoordig willen consumenten weten of merken “het juiste doen”.

Personalisatie en originaliteit: de personalisatie van de producten en de klantervaring wordt een belangrijke onderscheidende factor. Dit versnelt de ‘direct-to-consumer’-trend en tegen 2025 zal naar verwachting 80% van de consumptiegoederenbedrijven op dit model overstappen.

Technologie en performantie: tegen 2025 verwacht men ultrasnelle leveringen, binnen de 10 minuten, alsook een verandering in het consumentengedrag met frequentere en kleinere aankopen, wat de logistiek steeds complexer zal maken. De toeleveringsketens zullen verder getransformeerd worden dankzij een aantal technologieën, waaronder radio-identificatie (RFID) en robotica, waardoor de efficiëntie en transparantie zullen verbeteren.

De rol van slimme verpakkingen

Slimme verpakkingstechnologieën op basis van unieke digitale codes maken het mogelijk om elke productverpakking van een unieke identificatiecode te voorzien. Deze codes zullen kunnen worden gelezen door een datadigitaliseringsapparaat of door een gewone smartphone. Daardoor zal een grote hoeveelheid informatie beschikbaar worden, en veel mogelijkheden creëren voor consumenten, producenten en retailers.

Dankzij de digitale codes zullen merken in real time met met de consument in gesprek kunnen gaan en hem informeren over de herkomst van grondstoffen, producteigenschappen en duurzaamheidskenmerken.

Daarnaast zullen merken, dankzij de inzichten verkregen door deze digitale codes, in staat zijn om de winkelervaring voortdurend te verbeteren en verder te personaliseren voor de consument. Zo kunnen merken in real time rechtstreeks converseren met consumenten en informatie geven over grondstoffen en nutritionele kenmerken maar ook over wedstrijden, promoties en duurzaamheidskenmerken.

E-retailers hebben ook unieke identificatiecodes nodig die compatibel zijn met de robottechnologie die in hun magazijnen en distributiekanalen wordt gebruikt. Dergelijke codes worden over het algemeen beschouwd als de sleutel tot succes in e-commerce. De gegevens en de volledige traceerbaarheid stellen hen in staat om een complexe logistiek te beheren en de efficiëntie te verbeteren, waardoor realtime orderafhandeling steeds dichterbij komt.

De groei van online voedingswinkels creëert nieuwe opportuniteiten voor voedingsmerken en verpakkingen spelen een sleutelrol”, stelt Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services bij Tetra Pak. “De zogeheten slimme verpakkingen bieden niet alleen de mogelijkheid om de efficiëntie en transparantie in heel de toeleveringsketen te verbeteren, zowel voor als na de productie, maar ook om een rechtstreekse en interactieve relatie met de consument tot stand te brengen. Deze nieuwe technologie zijn we zelf als sinds 2016 aan het testen en ze wordt nu al in Europa toegepast. Wij zijn ervan overtuigd dat  dit nieuwe groeimogelijkheden voor  de komende jaren zal creëren.”

De Tetra Pak Index 2018 is gebaseerd op een consumentenonderzoek in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, China, Saoedi-Arabië en Korea, een onderzoek naar de wereldwijde marktsegmentatie en gesprekken met retailers in de Verenigde Staten, Europa en China.

tetra-pak-index_onlinegrocery_insights_infographic (1).pdf

Persberichten in je mailbox

Over Tetra Pak

Tetra Pak is wereldwijd actief op het gebied van voedselverwerking en verpakkingsoplossingen. We werken nauw samen met onze klanten en leveranciers en bieden veilige, innovatieve en milieuvriendelijke producten die dagelijks voorzien in de behoeften van honderden miljoenen mensen in meer dan 160 landen. Met meer dan 25.000 medewerkers over de hele wereld geloven wij in verantwoordelijk leiderschap in de branche en een duurzame benadering van zaken.

Onze belofte, "PROTECTS WHAT’S GOOD ™", weerspiegelt onze visie om voedsel overal veilig en beschikbaar te maken.

Meer informatie over Tetra Pak is te vinden via www.tetrapak.com