Bijna 7 op 10 Belgen zeggen milieubewust te zijn, maar handelen er niet naar

Verpakking moet kiezen voor duurzaamheid een duwtje in de rug geven

Bijna alle Belgen (92%) zijn zich steeds bewuster van de noodzaak om duurzamer te consumeren. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat verpakkingsproducent Tetra Pak* voerde. Er gaapt echter een grote kloof is tussen woord en daad. Zo geven bijna 7 op 10 (68,8%) consumenten aan dat ze milieubewust zijn, maar dat dit vaak niet speelt in hun keuze in de winkel. De bal ligt dus in het kamp van de voedingsproducten om de drempel naar duurzame producten te verlagen. Ook de verpakking van het product speelt hierin een belangrijke rol. Daarom investeert Tetra Pak volop in verpakkingen die duurzaamheid combineren met een maximaal gebruikscomfort en een optimale kwaliteit.

Met hun innovatieve duurzame verpakking moeten bedrijven het voor de consument gemakkelijker maken te kiezen voor hun lokale zuivelproducten. 8 op 10 Belgen geloven immers dat duurzamere verpakkingen helpen in de strijd tegen de klimaatopwarming. 6 op 10 consumenten vinden het type verpakking waarin ze een product kopen dan ook belangrijk. Bijna de helft (46%) is bereid om meer te betalen voor een product met een lage milieu-impact. Toch vindt de ruime meerderheid (61%) de kwaliteit van het product en het gebruikscomfort belangrijker dan de milieu-impact. Daarom investeert Tetra Pak volop in een goede combinatie van duurzaamheid, kwaliteit én comfort. “We beseffen dat kwaliteit voor de consument primeert en hij hierop geen toegevingen wil doen. Daarom is het duurzaamheidsaspect volledig geïntegreerd in ons aanbod: onze kwaliteitsvolle producten komen uit een korte keten met een eerlijke prijs voor de consument en de producent. Op die manier bieden we de consument een optimale mix en hoeft hij geen compromissen te sluiten bij de keuze voor onze verpakkingen”, aldus Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak.

Gebruiksgemak als verkoopsargument

Voor dranken speelt het gebruiksgemak een belangrijke rol. De verpakking moet gemakkelijk openen en sluiten, vlot gieten zonder morsen en goed in de hand liggen. Uit de Tetra Pak-studie blijkt dat meer dan 1 op 3 consumenten de kwaliteit van de verpakking belangrijk vindt bij de keuze van een product. Dat is een boodschap die Tetra Pak goed begrepen heeft. “We investeren bij de ontwikkeling van onze nieuwe verpakkingen naast duurzaamheid en het verzekeren van de kwaliteit van de inhoud, ook volop in gebruiksvriendelijkheid. Zo ontwikkelden we handigere draaidoppen met een grotere diameter", besluit Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak.

*Dit is het resultaat van een online enquête die een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tetra Pak in september 2021 heeft uitgevoerd bij 1.000 Belgen. De respondenten zijn representatief zijn wat betreft taal, geslacht, leeftijd en opleiding. De maximale foutmarge op 1000 Belgen is 3,02%.

Persberichten in je mailbox

Over Tetra Pak

Tetra Pak is wereldwijd actief op het gebied van voedselverwerking en verpakkingsoplossingen. We werken nauw samen met onze klanten en leveranciers en bieden veilige, innovatieve en milieuvriendelijke producten die dagelijks voorzien in de behoeften van honderden miljoenen mensen in meer dan 160 landen. Met meer dan 25.000 medewerkers over de hele wereld geloven wij in verantwoordelijk leiderschap in de branche en een duurzame benadering van zaken.

Onze belofte, "PROTECTS WHAT’S GOOD ™", weerspiegelt onze visie om voedsel overal veilig en beschikbaar te maken.

Meer informatie over Tetra Pak is te vinden via www.tetrapak.com