2 op 3 Belgen vertrouwt voor klimaatstrijd meer op bedrijven dan politiek

Belg vindt zich milieubewust maar leeft er niet naar: bedrijven moeten kloof dichten

Op de COP26-klimaatconferentie bleek opnieuw dat het nemen van doortastende en concrete maatregelen tegen de klimaatopwarming bijzonder moeilijk is. Het vertrouwen van mensen in de politiek om de klimaatcrisis aan te pakken is dan ook zeer laag. Recent onderzoek van Tetra Pak* naar het consumptiegedrag van de Belgen bevestigt dit: 2 op 3 kijken voor de strijd tegen de klimaatopwarming in de eerste plaats naar bedrijven. Tetra Pak gaat de uitdaging aan en onderneemt concrete stappen om haar CO2-uitstoot te verlagen. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol, want ruim 8 op 10 Belgen vinden een duurzame verpakking belangrijk in de strijd tegen de klimaatopwarming.

Verpakkingen zijn niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Het verbaast dan ook niet dat consumenten veel belang hechten aan zowel de kwaliteit, het gebruiksgemak als de duurzaamheidsaspecten van de verpakkingen van producten waarvoor ze kiezen. Tetra Pak heeft een sterk duurzaamheidsbeleid en investeert dan ook volop in de recycleerbaarheid van haar verpakkingen. Zo werkt het bedrijf actief samen met verschillende partners die net als Tetra Pak nauw betrokken zijn in het duurzaamheidsdebat.

“We zetten al jaren in op een duurzaam beleid doorheen de hele keten. We werken daarvoor graag met partners aan gezamenlijke ambities”, aldus Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak. Dat samenwerkingen zoals met Fost Plus, het initiatief dat recycleren en sorteren van huishoudelijk verpakkingsafval promoot, positief zijn voor het consumentengedrag, bewijst Tetra Paks recente onderzoek. Zo geeft de ruime meerderheid van de respondenten (87%) aan dat ze thuis papier en karton sorteren. Dankzij dat sorteerproces is het mogelijk om later het materiaal te recycleren.

Bovendien investeert Tetra Pak in het maximaal gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Met hun kartonverpakkingen, gemaakt van de hernieuwbare grondstof houtvezel, kan het bedrijf de consument overtuigen om duurzamer te kiezen. Zo’n 6 op 10 Belgische consumenten geven immers aan dat ze dit type verpakking boven een verpakking geproduceerd met fossiele grondstoffen verkiezen. “Ons onderzoek maakt duidelijk dat consumenten duurzame verpakkingen steeds belangrijker vinden. Zo verwacht maar liefst 82,7% van de Belgische consumenten in de toekomst volledig recycleerbare en/of bio-afbreekbare verpakkingen. Die grote meerderheid geeft daarmee een duidelijk signaal naar de bedrijven: duurzame productie is niet langer een licentie om te groeien, maar een licentie om te kunnen produceren”, aldus Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak.

Kloof consument dichten

Consumenten kijken voor de klimaatstrijd vooral naar bedrijven en overheden en veel minder naar zichzelf. 68,8% van de Belgische consumenten vindt zichzelf milieubewust maar geeft tegelijk toe daar in het dagelijks leven niet naar te handelen. Slechts 1 op 4 (24,5%) zegt dat wel te doen. Mensen laten zich dus minder leiden door duurzaamheidsargumenten (24%) bij hun consumptiekeuze dan door andere factoren, waarvan gebruiksgemak (35%) een voorbeeld is. Ook hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij bedrijven om de drempel naar duurzamere keuzes voor de consument zo laag mogelijk te maken en zo de kloof tussen hun denken en doen te dichten. Daarom zet Tetra Pak in op een combinatie van prijs/kwaliteit, gebruikscomfort én duurzaamheid.

Tetra Pak focust ten slotte op de verlaging van haar CO2-uitstoot doorheen het hele proces, van de productie tot de verpakking. Zo zal het bedrijf tegen 2030 een CO2-nettonuluitstoot binnen haar eigen activiteiten bereiken. Hiermee levert de verpakkingsproducent een belangrijke bijdrage aan het internationale plan om heel Europa tegen 2050 volledig klimaatneutraal te maken.

* Dit is het resultaat van een online enquête die een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tetra Pak in september 2021 heeft uitgevoerd bij 1.000 Belgen. De respondenten zijn representatief zijn wat betreft taal, geslacht, leeftijd en opleiding. De maximale foutmarge op 1000 Belgen is 3,02%.

Persberichten in je mailbox

Over Tetra Pak

Tetra Pak is wereldwijd actief op het gebied van voedselverwerking en verpakkingsoplossingen. We werken nauw samen met onze klanten en leveranciers en bieden veilige, innovatieve en milieuvriendelijke producten die dagelijks voorzien in de behoeften van honderden miljoenen mensen in meer dan 160 landen. Met meer dan 25.000 medewerkers over de hele wereld geloven wij in verantwoordelijk leiderschap in de branche en een duurzame benadering van zaken.

Onze belofte, "PROTECTS WHAT’S GOOD ™", weerspiegelt onze visie om voedsel overal veilig en beschikbaar te maken.

Meer informatie over Tetra Pak is te vinden via www.tetrapak.com